torsdag 14 februari 2013

Torsdagkväll


Hej på er. Kanske inte världens mest inspirerande rubrik på detta inlägg och det är lite så jag känner mig just nu. Det har varit en omtumlande dag som avslutades med en snabbt improviserad middag på kvällskvisten. Jag stekte fläskfärs tillsammans med massa godsaker som jag åt på en salladsbädd. Jag älskar verkligen kombinationen av färs och krispig isbergssallad, passar så sjukt bra ihop! Den här färsen skulle annars också passa bra i wrap, pita eller liknande rätter också.

Längre ner i inlägget så passar jag på att ge er receptet på köttfärslimpan vi åt häromdagen då vi hade besök av våra vänner och ni som följer mig på twitter & instagram kanske sett att jag lagt ut brunchbilder på smoothie under veckan. Jag delar även med mig av det receptet i detta inlägg.



Smakrik färs på salladsbädd 4 port:
  • 600 g fläskfärs
  • 10 cm purjo
  • 1 stor schalottenlök
  • 1 konserv shiitakesvamp
  • 200 g strimlad vitkål
  • 1 paket bacon
  • 2 msk fisksås
  • 1 msk soja
  • 1 tsk kalvfond
  • 1 tsk paprikapulver
  • salt & peppar
  • smör till stekning
  • 1 burk vitlöksoliver
  • 1 huvud isbergssallad
Börja med att hacka lök, purjo, svamp och bacon. Fräs detta tillsammans med strimlad vitkål i smör tills löken mjuknat. Vänd då ner fläskfärsen och fräs vidare. Smaksätt med fisksås, soja, paprikapulver, fond, salt och peppar. Fräs tills köttfärsen är genomstekt och avsluta med att tippa i en burk vitlöksoliver. Servera på en salladsbädd!


Oliv & fetaostspäckad köttfärslimpa 6-8 port:
  • 1 kg blandfärs
  • 1 paket bacon
  • 1 paket rökt fetaost
  • 15 st piementofyllda oliver
  • 2 dl grädde
  • 2 tsk kalvfond
  • 1 gul lök
  • 3 ägg
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 2 krm vitpeppar
  • salt & peppar
Börja med att göra iordning färsblandningen genom att blanda fläskfärs, hackad lök, pressad vitlök, grädde, 2 st ägg, kalvfond, salt, peppar & vitpeppar. Sedan formar du halva limpan i en ugnsform. Du lägger då fyllningen som ett täcke i form av fetaoststavar, delade oliver och skivad bacon. Sedan bygger du vidare på limpan och formar den noga så den blir hög och fin. Avsluta med att pensla in den med ett ägg och lägg några skivor bacon på toppen. Grädda den då mitt i ugnen på 225 grader i 60 min. Klart!

Ugnsstekt blomkål med parmesantopping 6-8 port:
  • 2 st blomkålshuvuden
  • 4 msk olivolja
  • salt & peppar
  • 2 dl riven parmesan
Skiva upp blomkålshuvudena i tunna skivor och placera på en ugnsplåt med papper. Ringla över olivolja och ge dem en dush med salt och peppar. Stek dem sedan i ungen på 225 grader i 20-25 min eller tills färgen är fin. När du tar ut dem ur ugnen så strör du över parmesanost som får smälta ut innan servering. Klart!

Till detta gjorde vi en ajvardressing som vart jättegod! Den är jätteenkel att göra, du blandar helt enkelt ajvar relich med creme fraiche. Det finns olika sorters ajvar så man får helt enkelt labborera tills man får en god smak. Tagen till ära så valde vi en mild ajvar för barnens skull. För övrigt så kanske det inte låter så sexigt med köttfärslimpa och blomkål men jag lovar er att det är svårslaget! Så är det ett suddigt barndomsminne så tycker jag verkligen att ni skall prova att göra detta i modern tappning fylld med smaker som ni tycker om, ni kommer inte bli besvikna!

 
Jo så var det smoothien som jag snöade in på i veckan. En riktig bomb som mättar och smakar underbart! Jag vet att det är mycket snacka om mejeriprodukter hit och dit men den här passar mig bra just nu när jag ligger i med skidåkning och crosstraining. Som ni ser är det en rejäl porton eftersom det är en brunch..
 
Smoothie brunch:
  • 2 dl turkisk yoghurt
  • 1 dl vispgrädde
  • 1-2 dl frysta hallon
  • 2 ägg
  • ev. 1-2 tsk agavesirap för sötning
Kör alltsammans i blender eller med stavmixer. Servera direkt.

Det vart många recept i ett inlägg idag! Nu börjar klockan bli mycket och jag får önska er en god natt. /jimps
 

1 kommentar:

  1. Färsröran låter otroligt gott!
    Likaså köttfärslimpan!
    Det var längesen jag gjorde den och smoothie också... Tack för påminnelsen!
    Ha en toppen fredag!
    Kram kram
    //Lana

    SvaraRadera