torsdag 28 mars 2013

Påsktider


Hej på er. Det är ju Påsktider nu och det har jag minsann inte missat, full rulle på jobbet minst sagt! Jag är ledig nästan hela Påskhelgen och det ska bli riktigt skönt med en extra lång helg och ladda på batterierna och framförallt umgås lite extra med familjen.

Jag hade planerat i mitt huvud att jag skulle få vara en "pass-up" på Elsa hela helgen och ta hand om en superhängig tjej, men den lilla tjejen slutar aldrig att förvåna! Det verkar inte vara något som biter på henne, måste ha bra gener :) Hon är pigg och alert men erkänner ibland när man frågar att hon har ont i halsen. Hon har vart med om så mycket under sina 5 år att det måste få vara nog för en väldigt lång tid framöver...


Igår trotsade vi allt vad Påsk heter och lagade till en god entrecote med massa härligt grönt till! Jag skippade såsen och gjorde en improviserad spenatröra med massa härligheter i. Vid sidan om stekte jag savoykål tillsammans med rödlök och avslutningsvis kokt sparris som fick fräsa en stund även den i pannan innan servering.

Smörig spenatröra 4 port:
  • 1,5 dl kokt finhackad spenat
  • 150 g smör
  • 2 msk finhackad persilja
  • 1 pressad vitlöksklyfta
  • ½ dl riven parmesan
  • ½ dl riven ost
  • ½ dl finhackad soltorkad tomat
  • 1 tsk citronsaft
  • salt & peppar
Koka spenat och låt rinna av i ett durkslag. Lägg sedan spenaten i en skål medans den fortfarande är varm och klicka sedan ner smöret i bitar och låt det smälta tillsammans med den varma spenaten. Slå sedan i den rivna osten, persiljan, vitlöken, citronsaften och tomaterna. Rör ihop och smaka av med salt och peppar. Serverva detta som ett tillbehör till köttet.

Stekt savoykål 4 port:
  • 600 g savoykål
  • 1 stor rödlök eller 2 små
  • salt & peppar
  • rapsolja
  • smör
Strimla kålen och skiva löken. Fräs i stekpanna med olja och smör i ca 7-10 min tills kålen mjuknat, släppt större delen av vätskan och fått fin färg. Avsluta med en dusch salt och peppar. Klart!

Nu får jag önska er en härlig Påskhelg allesammans! /Jimps

1 kommentar:

  1. Så skönt att hon är pigg efter operationen, lilla Elsa!
    Den här spenatröran låter ju helt i min smak! Sparar receptet!
    Glad Påsk önskar jag er också!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera