måndag 11 mars 2013

Portergryta


Idag har jag varit ledig och haft en riktigt bra dag. Jag har veckohandlat, pluggat och varit ute på en rejäl promenad. Ska ha prov i min kemikurs ihelgen så jag behöver all pluggtid jag kan få.
Idag när jag var och handlade köpte jag picnicbog, visste inte riktigt vad jag skulle göra med den, men jag tänkte mig något slags långkok och det blev det. Hade en flaska porteröl hemma, så det det blev en portergryta med fläskkött istället för nötkött som man brukar ha och det blev lika gott. Köttet blev mört och jättegott!

Portergryta
  • ca 1 kg picnicbog (eller högrev)
  • 2 st gula lökar
  • 1 flaska porteröl (50cl)
  • 5 dl vatten
  • 2 st köttbuljongtärningar
  • 8 st torkade enbär
  • 6 st pepparkorn
  • 2 st lagerblad
  • ca 2 dl vispgrädde
  • 1 burk champinjoner
  • salt
  • peppar
Skär köttet i grytbitar och löken i kvartar. Fräs kött och lök i en gryta, salta och peppra. Häll i porterölen och vatten. Krossa enbären och pepparkornen och ha i tillsammans med buljongtärningarna, lagerblad. Koka och upp och låt puttra under lock på låg värme i minst 3 timmar. När köttet är klart så häll i grädde, smaka dig fram. Ha i svampen och låt den bli varm. Plocka ur lagerbladen och servera. Vi åt grytan tillsammans med romansallad.


Lite bilder från min promenad idag. Jag var så sugen på att springa, men jag är ju fortfarande snuvig, så jag får lugna mig ett tag till. Det var verkligen perfekta förhållanden, bar mark, solsken och bra musik i lurarna. Kanske i helgen....


Ha en trevlig kväll! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar