onsdag 24 april 2013

Färska korvar!


Är det något jag är svag för så är det färska korvar! Därför vart jag helt till mig när Camilla köpt hem Salsicciakorvar som jag med nöje grillade ute och trottsade kylan. Kött i all ära men något som ofta glöms bort på grillen är korven och då menar jag inte nån massproducerad hotdog, för då kan man lika gärna låta bli. Nej det skall vara färska korvar och det finns i dem flesta butikerna nuförtiden, dem kan vara lite dyra pga det fina köttet och hantverket men det är värt varenda krona! Så nästa gång du skall köpa en fin köttbit och grilla, köp då istället lite olika sorters färska korvar och ät med några goda röror till. Jag lovar du kommer inte bli besviken!


Salsicciakorvarna grillas på direktvärme 5-10 min och lyfts sedan åt sidan för att grillas indirekt i 10-20 min beroende på tjocklek. Efter grillningen blir dem såhär fina. Dem är köttiga och kryddiga, passar jättebra med en sval röra eller coleslaw vid sidan om.


Ja dem är kanske inte lika vackra att titta på innan tillagning men låt er inte skrämmas!

 
Jag valde att göra en coleslaw och en ljummen tomatröra till korvarna. Sedan serverade jag alltsammans på en bädd sallad, rödlök, tomat, avocado & rostade solrostjärnor. Mums!
 
Syrlig coleslaw 4 port:
  • 200 g finstrimlad vitkål
  • 1 stor eller 2 små rödlökar
  • 3-4 dl creme fraiche
  • ½ dl majonnäs
  • 2 tsk fransk senap
  • 2 tsk vitvinsvinäger
  • salt & peppar
Strimla och skiva rödlöken tunnt. Blanda sedan alltsammans i en skål och smaka av med salt & peppar. Låt dra i kylen en stund innan servering. Klart!
 
 
 
I Lördags var vi ute och rullade på Värmlandsvägarna på jakt efter våran blivande bil och bilen vi hade spanat in motsvarade alla våra förväntningar så vi slog till direkt. Den var dock inte klar för leverans utan det är den först idag faktiskt, så i skrivande stund är Camilla påväg ner till Kristinehamn med sin pappa för att hämta bilen.
 
Vi passade på att ta en tripp till Karlstad för mat, shopping och solgaranti såklart! Ni vet sol'a i karlst'a. Vi åt på en Turkisk restaurang, jag avnjöt en Turksik-meze som är blandade köttdetaljer från grillen och Camilla åt en lammgryta.
 

Nu skall jag strax göra mig iordning och hoppa på hojjen för ännu ett kvällspass på jobbet! Ha en bra dag på er allesammans! /Jimps

1 kommentar:

  1. Sååååå gott med färska grillade korvar! Vi brukar också köpa sådan då och då! :)
    Vad roligt med en ny bil! :)
    Cole slaw låter jättegott!
    Ha en fortsatt fin onsdag!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera