onsdag 16 oktober 2013

Kotlettrullar i brunsås och brysselkål


Igårkväll åt vi vääldigt goda grillade kycklingben som fick alla i familjen att sitta tysta vid matbordet och äta massor. Det receptet håller jag lite grann på men det kommer, jag lovar.. Nu tänkte jag dela med mig av Måndagens middag som inte heller gjorde någon besviken! Vi åt ostfyllda fläskkotlettrullar som puttrat i brunsås och till det kokt brysselkål. En modern Husmansklingande rätt med smaker man känner igen. Vi har gjort liknande tidigare fast då på fläskkarre och det är lite av en vardagsfavorit.

 
Ostfyllda fläskkotlettrullar med brunsås 4 port:
  • fläskkotlett i bit 800 - 1000 g
  • 100 g färskost/philadelphia (fyllning)
  • 4 st soltorkade tomater
  • 2 tsk finhackad basilika
  • 2 tsk finhackad persilja
  • salt & peppar
  • smör
  • 2 st schalottenlökar
  • 4 dl vispgrädde
  • 1 msk kalvfond konc.
  • 1 msk soja
  • 100 g färskost/philadelphia (brunsås)
Börja med att skiva upp köttet i 1 cm tjocka skivor och banka sedan ut dem med kötthammare eller klubba så tunnt du bara kan. Blanda sedan ihop fyllningen genom att blanda ner finhackade soltorkade tomater, persilja, basilika, salt och peppar i 100 g av färskosten. Lägg en klick av fyllningen på varje kotlettskiva, rulla sedan ihop till en rullad och fäst med tandpetare. Bryn sedan rullarna i stekpanna med smör tills dem fått fin stekyta, plocka av dem och gör sedan såsen i samma panna. Finhacka då schalottenlök och stek i smör. Slå sedan i grädde, fond, soja och färskost. Koka upp och lägg sedan ner rullarna och låt dem puttra med. Låt koka mellan 10 och 20 min, smaka upp såsen med salt och peppar. Klart!

Servera med tex kokt brysselkål eller annan kål/grönsak.
 

Jag måste tipsa om det bästa matprogrammet på tv just nu! "Niklas mat" där Niklas Ekstedt reser världen över och besöker dem främsta restaurangerna och köksmästarna för att inspireras, lära känna kockarna och slutligen laga en egen rätt som betygsätts av köksmästaren. Jag måste erkänna att jag inte alltid tyckt om hans program men detta program seglar direkt upp som en favorit! Har ni inte redan sett det på tv så klicka in på Svt-play och titta ikapp i efterhand.

http://www.svtplay.se/video/1465984/del-1-av-6

Ha det fint! /Jimps

3 kommentarer:

  1. Så gott! Husmanskost när den är som bäst! Mums!
    ha en fin kväll!
    Kram
    //Lana

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Först vill jag säga, tack för en toppenfin blogg, går ofta in här när jag letar inspiration och recept, perfekt! Jag har en liten fråga, har kört LCHF ett par veckor nu och det går väldigt bra, men en sak är att jag i princip aldrig är hungrig, och därför äter jag väldigt lite. Oftast bara ett mål om dagen och det blir inte speciellt stort heller. Har ni någon erfarenhet av detta? Känns ju jobbigt att trycka i sig mat om man inte är det minsta hungrig.

    Ha det bra!
    Lina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Lina! Vad roligt att du gillar bloggen! Jag tycker det går i perioder, just nu är jag inne i en period när det är mycket jobbet och så tränar jag ingenting, vilket leder till att jag nästan aldrig är hungrig. Jag brukar lita på kroppen och äta när jag är hungrig, annars låter jag det vara. Sen kommer det andra perioder när jag är mer hungrig och då äter jag mer.
      Ha det bra! / Millis

      Radera