torsdag 11 september 2014

Späckade biffar i smakrik brunsås


Det är ju inte mycket som går upp emot en riktigt god brunsås eller en god hemmagjord biff. Just kombinationen av dessa två bildar en rätt som jag utan tvekan skulle kunna äta varje dag i veckan!

Apropå varje dag i veckan så lagar vi mat varje dag i veckan precis som många andra. Jag är så glad att jag har ett matintresse och blir varje dag glad när jag kommer igång och lagar mat. Jag tappar tid och rum när jag står framför spisen även om man kanske inte alltid är supertaggad inför matlagningen.

Men det har inte alltid varit så. Jag började mitt matäventyr när vi skaffade barn och jag var hemma på pappaledighet, då upptäckte jag det fina med matlagning. Innan dess så var jag nog som många andra i detta avlånga land. Jag åt mycket snabbmat, hel/halvfabrikat och om jag skulle laga mat hemma så blev det absolut inget lagat från grunden. Det kan man komma undan med som ung men ju äldre man blir desto bättre mat bör man äta tycker jag om man inte vill att det ska sätta sina spår på både kropp och själ.

Nu säger jag inte att man inte kan äta snabbmat eller halvfabrkat för det gör jag också men det jag vill mena är att lagad mat från grunden, med så få ingredienser som möjligt och därmed utesluta massa onödiga tillsattser är det aldra bästa. Speciellt i dagsläget när utbudet av gräsliga alternativ lockar oss i butikerna som aldrig förr! Men jag tror faktiskt att skräputbudet har nått sin pik, eller kan det vara en förhoppning? Men det känns som fler och fler väljer att äta bättre och hitta sin egen väg. Problemet just nu istället är kanske snarare att vi konsumerar för mycket.

Så hur vi än vänder och vrider på det så har vi fortsatt mycket att jobba på. Om jag får gissa så tror jag inte att konsumtionen kommer gå ner i modern tid. Men vad gäller matfusket i form av tillsattser, kemikalier, köttindustri, dolt socker osv så finns det faktiskt lösningar. Man måste bara börja i en ändä och det måste till förbud och lagstiftningar gällande dessa ting för att få bukt med detta.

Jag vet inte vad ni tycker men jag vill gärna inte att vi i framtiden ska fortsätta stoppa i oss vardaglig mat som innehåller onödiga tillsattser och kemikalier. En del märker vi kanske inte av men många påverkar faktiskt våra kroppar negativt.

Det är en av anledningarna till varför jag äter lchf för denna kosthållning handlar om mer än bara fett och kolhydrater...


Späckade högrevsbiffar 4 port:

  • 800 g mald högrev
  • 1 lite hackad gul lök
  • 2 pressade vitlöksklyftor
  • 8 st hackade soltorkade tomatskivor
  • 1 paket fetaost
  • 1 msk finhackad persilja
  • 1 tsk konc kalvfond
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 tsk paprikapulver
  • 3 krm vitpeppar
  • salt & peppar
  • smör
Blanda alla ingredienser till en smet och forma rejält tilltagna biffar. Låt vila en stund innan tillagning. Stek sedan i panna på medelhög värme tills biffarna är klara enligt ditt eget tycke, jag vill gärna ha den med en röd tjärna. Plocka sedan biffarna ur pannan och låt vila på sidan av medans du gör såsen. 

Lyxig brunsås:
  • 1 dl vatten
  • 2 st schalottenlökar
  • 1 msk whiskey
  • 1 msk konc kalvfond
  • 5 dl grädde
  • 3 msk soja
  • 200 g philadelphiaost
  • salt & peppar
  • smör
Börja med att hälla vattnet i den heta pannan där du nyss stekt biffarna. Häll detta spad i en behållare vid sidan om och spara den. Lägg sedan en klick smör i pannan och fräs hackad schalottenlök tills den är brynt. Häll sedan på whiskey, fond och slutligen spadet som du sedan tidigare sparat från biffsteket. Låt reducera till hälften och slå sedan på grädde, soja, philadelphia. Låt puttra 15 min och smaka upp med salt och peppar. Lägg ner biffarna efter halva puttringstiden och låt dem gå med. Klart! 

Servera med tex kokt broccoli eller andra valfria grönsaker. 

Ha det gött! Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar