måndag 27 oktober 2014

Kyckling & currygryta


Jag är verkligen svag för gul curry och det har jag varit ända sedan jag var liten. En underbar krydda som såklart går hand i hand med kyckling men också mycket annat. Förra veckan gjorde jag denna gryta och jag ville ha den robust med stora detaljer och näst intill råa grönsaker med mycket krisp.

Grym gryta som innehåller mycket protein, fett, grönsaker och naturlig sötma från tex tomaterna. Ris eller annat tillbehör känns för en lchfare som mig överflödig men det går såklart att addera om man vill det.


Kycklinggryta med curry:

  • 4 st stora kycklingfileér
  • 1 litet blomkålshuvud
  • 1 stor färsk broccoli
  • ½ prujo eller liknande lök
  • 1 stor gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 tsk konc kycklingfond
  • ½ msk tomatpuré 
  • 500 g krossade tomater
  • 2 - 3 tsk gul currykrydda
  • ½ - 1 tsk gurkmeja
  • 1 tsk paprikapulver
  • 150 g philadelphiaost
  • 2 dl creme fraiche
  • 200 g gorgonzolaost
  • salt & peppar
  • 2 droppar vitvinsvinäger
  • olivolja
  1. Börja med att skiva upp kycklingen grovt och bryn den sedan i en gryta med olivolja. Krydda med salt, peppar, paprikapulver och 2 tsk av curryn. När kycklingen är brynt så plockar du upp den och låter den vila på en tallrik.
  2. Hacka sedan lök, vitlök och prujolök. Fräs all lök i samma gryta som du nyss brynt kycklingen i. När löken är brynt så slår du på tomatpuré som får fräsa till en aning innan du också slår på krossade tomater och kycklingfond. Låt stå och reducer/puttra 10 min och slå sedan även på creme fraiche och philadelphiaost, låt fortsatt stå och puttra.
  3. Hacka sedan grönsakerna grovt och låt dem och kycklingen koka med i grytan dem sista minuterna, samtidigt som du smakar upp grytan med salt, peppar, vinäger och eventuellt ytterligare curry samt kycklingfond. Precis innan servering smular du över gorgonzolaost som får smälta ut i grytan. Klart! 
Gör som jag och laga mycket grytor i höst. Ha det fint! /Jimps 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar