onsdag 25 februari 2015

Kyckling med ädelostsås & vaxbönor


God dag på er. Jag tänkte inleda detta inlägg med bilden ovan på maten som jag lagade ikväll. Soppa känns ju väldigt svenskt och rustikt, det ligger också mig varmt om hjärtat. Detta är en champinjonsoppa som jag lagat tidigare och receptet finns i receptbanken. Klicka här för att komma till receptet!


Nu ska jag presentera en ny rätt som vi lagade förra veckan. Jag älskar sådana här tallrikar som består av en grönsaksbädd tillsammans med mycket sås och en rejäl bit god protein! Grönsakerna består för dagen av vaxbönor. Dem är jättegoda och påminner en aning om haricovert. Dessa blancherar jag, dvs kokar upp i saltat vatten, drar kastrullen från plattan och låter grönsakerna vila under lock i fem minuter. Vill du så kan du sedan smörsteka dem en aning tillsammans med vitlök och persilja för extra touch.

Om vi ska prata litegrann om kycklingen sedan, den kan man ju laga till på tusen olika sätt. Denna gången valde jag att laga till den väldigt enkelt men samtidigt inte tumma på kvaliteten. Då bryner jag den rejält i gjutjärnspanna och kryddar den under tiden, sedan steker jag klart den i ugnen på medeltempratur tills innertempen landar på 68 grader. Jag valde att krydda kycklingen med salt, peppar, paprikapulver och en aning spiskummin.

Ädelostsåsen sedan har vi gjort tidigare och receptet finner du här!

Avslutningsvis måste jag ta tillfället i akt och gratulera Charlotte Kalla & Johan Olsson för deras fenomenala fristilslopp igår och idag! Helt makalöst av dem båda fast på olika sätt. Dem har redan i detta skede gjort VM i Falun till en Svensk succe och då ska vi inte glömma att vi har våra på förhand största medlajhopp kvar i staffeterna. Jag och Camilla ska till Falun på Söndag och titta på femmilen och jag har hela tiden sagt att jag tror på Johan Olsson där, nu fick jag ett kvitto på att det kanske blir sant... Heja heja!!

Ha det fint! /Jimps 

1 kommentar: