måndag 30 mars 2015

Rotsakssoppa


Ja man måste ju chocka kroppen ibland och varför inte bryta av med en soppa mitt i allt grillande. Rätten jag gjorde här är en klassisk kylskåpsrensning. Så det blir helt klart dagens tips från mig till er! Har ni idétorka eller ett tomt kylskåp så satsa på soppa. För soppa kan man göra både på mycket och lite om ni fattar. Här gjorde jag en rotsakssoppa innehållande ganska rikligt med rotsaker men det går alldeles utmärkt att koka en god soppa på en lök, lite buljong och en skvätt grädde eller annan mejeriprodukt som rundar av smaken litegrann.

Denna soppan gjorde jag innan vi fick hem Crock-poten men jag kommer såklart att göra sopprecept på den framöver också. Då tillagar man allting på ungefär samma sätt fast under kanske 10 ggr så lång tid, spännande att se vad det kommer att ge för resultat!

Annars så kretsar såklart mina tankar och mina framtida blogginlägg mycket kring grillning nu när vi går mot en härlig vår och med påsken närmast i sikte. På jobbet står grillarna uppradade och jag är lika redo att serva alla grillsugna kunder där som här på bloggarna! Jag hoppas ju också såklart att intresset kring både grill och mina egna grillbloggsläsare ska bli fler och jag hoppas framförallt på att fler kvinnor ska ta plats och ta över grillen hemma! För om jag ska vara helt ärlig så saknas det flera dimension inom grillkulturen och en av dem är just det. Mer snack om detta kan vi kanske ta på JimpsGrill en annan dag...


Rotsakssoppa 4 - 6 port:
  • 600 - 800 g rotsaker. Jag använde sötpotatis, kålrot, ingefära & morot.
  • 1 gul lök
  • ½ purjolök
  • 2 - 3 dl torrt vitt vin
  • 1 liter buljong (vatten + 2x grönsaks eller hönsbuljongtärning)
  • 2 - 3 dl vispgrädde
  • salt, peppar & vitpeppar
  • 1 - 2 msk finhackad gräslök fryst
  • smör
  1. Börja med att hacka upp rotsakerna och den gula löken grovt. Koka upp dessa i buljongen och låt stå och puttra i 15 min eller tills alla rotsaker är mjuka, samt att buljongen får reducera en aning. Mixa sedan så slät som du själv önskar i blender eller med stavmixer.
  2. Klyv och skiva upp prujolöken. Bryn i kastrull med smör i botten. Slå sedan på vinet och låt reducera till minst hälften. Slå sedan i buljongen med dem mixade rotsakerna och låt stå och puttra 10 - 15 min eller längre om du så önskar.
  3. Mot slutet rundar du av soppan med vispgrädde, gräslök, salt, vitpeppar och svartpeppar.
Som ni ser så är det inga konstigheter utan bara klassiska rena och fina smaker som man får balansera ihop till en god soppa. Låt den gärna ta lite tid och stressa inte fram resultatet, för tid är en viktig faktor när man kokar soppa...


Hoppas detta inspirerat er att koka ihop en kylskåpsrensningsoppa eller en inköpslistasoppa inom kort :) För soppa är lika gott som underskattat! Ha det fint. /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar