torsdag 24 november 2011

LCHF Auberginelasagne

Blev storkok på kvällningen. Auberginelasagne, blev gott, full poäng av barnen! Och så gjorde jag en fiskgratäng.

Auberginelasagne


  • 400g köttfärs

  • 1 gul lök

  • 1 vitlöksklyfta

  • 1 burk krossade tomater

  • 1 dl vatten

  • 1 msk kalvfond

  • 1 krm paprikapulver

  • 1 tsk oregano

  • 1 tsk timjan

  • salt

  • peppar

  • 1 aubergine

  • 125 g mozzarella

Ostsås



  • 3dl grädde

  • 150g philadelphiaost

  • salt

  • peppar

Hacka gul lök och stek tillsammans med vitlök och köttfärs, krydda med paprikapulver, oregano, timjan, salt och peppar. Ha i krossade tomater, vatten, fond. Låt koka på tills allt vatten kokat bort. Skiva auberginen på längden i tunna skivor, koka i lättsaltat vatten i några minuter. Gör i ordning ostsåsen, sjud grädden och blanda i philadelphiaosten så den smälter, smaka av med salt och peppar. Varva köttfärs, aubergine och ostsås, avsluta med ostsås och skiva mozzarellan tunt och ha på. Gratinera i ugnen på 225grader i ca 20min.



Fiskgratängen är en gammal goding, klicka här för att se receptet.


Idag har jag, barnen och mormor och morfar varit på biblioteket i stan. Lugnt och mysigt, vi spelade spel och läste böcker. Glömmer ofta bort bibblan och det är synd, för det är alltid mysigt att vara där, speciellt nu när barnen börjar bli lite större och verkligen uppskattar att man läser för dom. Efter bibblan var vi och fikade på ett fik som jag har fikat på ända sen jag var liten, mysigt som attan var det. Nu har jag laddat batterierna för en helt galen jobbhelg, första advent på söndag ju! Ha en trevlig kväll! / Camilla

3 kommentarer:

  1. Mums vad gott det där såg ut! :) Har ni testat att göra egen lchf "pasta" den påminner väldigt mycket om vanlig. Jag gjorde både carbonara på den och lasagne.
    Supersmarrigt! Kram
    P.S Finns recept på min blogg om ni är nyfikna på den :)

    SvaraRadera
  2. Nej det har vi inte, tack för tipset! :) Det måste jag kolla in! Ha en supermysig helg! Kram

    SvaraRadera
  3. Tack :) Ha en mysig första advent! :)

    SvaraRadera