söndag 25 december 2011

Räkpaj

Vi hade en jätte härlig julafton, massa god mat, fina julklappar och nöjda barn. Det bästa med hela julafton var att jag slapp den obligatoriska matkoman som man alltid brukar hamna i. Jag blev helt perfekt mätt. Idag har vi inga planer, så himla skönt, man brukar ju vara helt fullbokad annars vid jul. Så idag ska vi bara mysa, gå ut i solen lite och sen ska vi leka med barnens alla fina julklappar, blir sällskapsspel till eftermiddagen och sen till kvällen blir det filmen Trassel eller Bilar 2 som barnen fick i julklapp. Imorgon blir det julfirande igen, ska mysigt att träffa Jimmys familj och fira jul.
Dagen frukost blev lite småplock som fanns i kylen, kokt ägg, hästkorv, julskinka, brieost, prästost, sill, creme fraiche och gräslök.


Igår gjorde jag en LCHF-version av min räkpaj som jag gör till jul varje år. Och den blev väldigt god, alla tyckte den var lika god som vanligt. Fyllning var den samma, pajbotten var annorlunda, men jag tyckte att den blev väldigt god. Här kommer recpetet, kanske kan vara något till nyår?!

LCHF Räkpaj

Pajskal


  • 150 gram smör

  • 3 dl pofiber (se bild längre ner, finns i glutenfria hyllan i välsorterade affärer)

  • 3 dl riven ost ( jag använde prästost, gott!)

Låt smöret bli rumsvarmt. Blanda ihop smör, pofiber och osten. Tryck ut degen i pajform, grädde i ugnen på 225grader i ca10-15min eller tills pajskalet har fått fin färg


Fyllning



  • 500 g oskalade räkor

  • 3 dl creme fraiche

  • 1 purjolök

  • 1 burk svart stenbitsrom 75g

  • 5-10 droppar citronsaft

  • färsk dill

Skala och grovhacka räkor. Finhacka purjon. Blanda creme fraiche, räkor, purjon, stenbitsrom, droppa i citronsaft. Ha på fyllningen när pajskalet har kallnat och helst precis innan servering. Hacka färsk dill och garnera pajen med det.



Till efterrätt igår åt vi chokladmousse, klicka här för receptet. Rostade och hackade nötter hade jag på precis innan servering.



Till maten vi gräddstuvad grönkål, klicka här för receptet. Den här rätten gick verkligen hem, roligt tycker jag för jag gillar verkligen grönkål.



Gjorde rödbetssallad också, den blev också en favorit, tror ingen kommer att köpa färdig igen, klicka här för receptet.









Ha en underbar juldag! / Camilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar