tisdag 3 januari 2012

lchf broccoli & gorgonzolapaj

Jag lyckades med något riktigt onödigt under middagslagningen, lång historia kort så sopade jag kameran i golvet så linsen paja! Skit också, men det är sånt som händer. Så jag fick glatt plocka fram våran liilla kompaktkamera och avsluta plåtningen med, men det funkar väl det också. Maten vart bra iaf, alltid något. Annars har vi vart hemma hela dagen idag, dottern var krasslig idag så det fick bli en innedag. Vi har passat på att kasta ut granen idag också och det var inte så bara kan jag lova, barr i hela huset!, tog 1,5 timme innan det var barrfritt här hemma. Men skönt att bli av med den och lägga julen bakom sig nu.


Till middag vart det en supergod broccoli & gorgonzolapaj. Riktigt saftig och smakrik vart den, jäkligt nöjd! Rekomenderar. Serverade den tillsammans med vitkålssallad som som vi hade kvar från gårdagen.



Pajbotten:



  • 3 dl pofiber

  • 50 g smör

  • 2 st ägg

  • 100 g philadelphia

  • 1 dl vispgrädde

  • ½ tsk salt

Smält smör och philadelphia i en kastrull på låg värme. Blanda sedan ner ägg, pofiber, vispgrädde och salt. Rör ihop till en smet och fördela den i en pajform. Grädda den i ugnen på 225 grader i 15 min tills pajdegen fått fin färg.


Fyllning:



  • 400 g broccolibuketter

  • 2 st rödlökar

  • 2 dl creme fraiche

  • 1 dl gräddfil

  • 3 st ägg

  • 3 dl riven ost

  • 150 g gorgonzola

  • salt och peppar

  • smör

Hacka rödlöken och fräs den i en stekpanna med smör tills löken börjar få lite färg, tillsätt då broccolin och färväll den dvs låt den koka ur all vätska. Salta och peppra. Mixa sedan ihop ägg, creme fraiche, gräddfil, ost och gorgonzola. Salta och peppra innan du häller blandningen över pajfyllningen. Vrid ner ugnstempraturen till 180 grader och låt pajen gräddas i ca 45 min. Klart! Låt vila några minuter innan servering och njut ;)





Nu slänger jag mig i soffan och ser fram emot en helkväll först med fotboll sen rundar vi av med småkronorna som spelar semifinal match mot finland ikväll! Ha en riktigt trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar