tisdag 21 februari 2012

Godaste LCHF-brödet

Idag bakade jag bröd, händer verkligen inte ofta. Har gjort några försök sen vi började med LCHF, både bra och dåliga försök. Bröd är ingenting jag saknar, men nu håller jag på att ladda upp med bra och enkla saker att ta med oss på Kortvasan, har lite mer saker som också ska fixas innan, bland annat ost-och baconmuffins. Tillbaka till brödet, det här brödet är det godaste brödet jag har smakat. Jag har hittat receptet på Erika´s blogg LCHF till vardag och fest, klicka här för att kika in till henne och hennes goda recept. Jag gillar det här brödet på alla möjliga olika sätt, gillar att det är lätt att göra och att det inte är massa krångliga ingredienser som är svåra att få tag i, allt finns på vanliga affärer. Smaken är helt underbar, saftigt och gott bröd. Rekommenderas varmt!

Mandel- och valnöttsbröd med frön 1 bröd


  • 100 gram mandlar

  • 50 gram valnötter

  • 50 gram sesamfrön

  • 2 msk fiberhusk

  • 1,5 tsk salt

  • 2 tsk bakpulver

  • 1 msk brödkryddor

  • 150 gram valfria frön ( jag tog 50g solroskärnor, 25 g pumpakärnor, 25 g hackade valnötter, 25 g sesamfrön, och 25 g linfrön)

  • 250 gram kesella

  • 6 ägg

Mixa mandel, valnötter och sesamfrön till ett mjöl, blanda ihop med övriga torra ingredienser i en bunka. Vispa ägg och kesella i en separat bunke. Blanda ihop allt och låt stå och sväll i 10min. Häll upp i en 1,5liters brödform och grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i 80min. Låt brödet svalna på ett galler under en brödduk. Skär upp när brödet har svalnat helt. Bred på bregott och lägg på en god ost skiva och njut!



Nej nu är det dags för mig att gå och lägga mig, tidig morgon imorgon också, då vankas det bokrea! Vet redan vad jag ska äta till frukost iallafall...en mumsig smörgås med en jätte god prästost som jag köpte i Deli-disken på jobbet idag. God natt på er! Vi hörs imorgon! / Camilla

5 kommentarer:

  1. Det brödet är verkligen kalas!

    SvaraRadera
  2. Detta skall verkligen prövas!! Bak helg :)

    //Helen

    SvaraRadera
  3. Ja helt underbart gott, bästa brödet :) Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  4. Vad kul att brödet gillades. :-) Jag ser alltid till att ha detta bröd hemma, uppskuret i frysen. Själv äter jag väldigt lite bröd men både mannen och sonen vill ha bröd till frukost och då går det åt lite. :-)

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera