lördag 19 maj 2012

Grillad kyckling



Vad härligt att det inte har regnat idag, nu har trädgården fått kärlek. Jimmy har klippt gräset och jag och barnen har klippt ur buskar och rensat undan i lite rabatter. Det slog mig idag att vi har tagit bort en rabatt per år sen vi flyttade till huset. Jag har inget emot blommor, men vill helst ha dom i krukor. Våra rabatter har varit ganska misssköta under många år innan vi flyttade in så det har alltid varit så tungrensat. Tänkte också på det idag när vi flyttade till huset, det var några år sedan och jag var gravid med Vincent och Elsa var inte ens ett år och jag ville ha allt i trädgårdsväg, vi fixade med rabatter, gjorde i ordning trädgårdsland och sådde frön. Sen när det var dags att rensa och skörda orkade jag knappt ta mig ner till backen, tror vi knappt åt något från det där landet. Åren efter har vi legat lite mer lågt, bara underhållit trädgården och minskat rabatter. Nu känner jag att barnen börjar bli så stora, man behöver inte springa och jaga dom mellan varje ogrässtrå som ska upp, utan de klarar sig själva och vill gärna vara med och hjälpa till, så det kanske kan bli nån odling ute i år, eller nästa år.
Efter allt promenerande och trädgårdsstök, så åt vi en riktigt god middag. Grillad kyckling och grönsaker i form av olika sorters lökar och champinjoner. Kycklingen blev himmelsk, massa god smak och saftig och god. Jimmy fixade med kycklingen, skar små fickor som han stoppade in vitlök i och så på med massor med kryddor. Köpte en ny krydda idag, en chicken and steak-kryddblandning med kryddkvarn. I den var det havssalt, peppar, paprika, koriander, senapsfrön och vitlök. Kyckligen grillades på medelvärme i ca 1,5timme, indirekt grillning.

 
 



Chicken & steak-kryddan

Idag  när vi var klara med trädgårdsarbetet satt vi oss ute i trädgården och åt jordgubbar med vispad grädde. Vincent är helt galen i jordgubbar så han blev överlycklig. Skönt att sitta ute utan att frysa, mer sånt tack!



Nu har barnen somnat, vi har verkligen haft en helt underbar dag idag, ibland blir det ju bara massa bråk med en trostsig 4-åring och en trotsig 5-åring, men så ibland så blir det bara så himla bra. Härligt! Nu har vi hamnat i soffan, tydligen är det ju årets viktigaste fotbollshändelse på tv just nu, Champions league-finalen. Jag är ju inte ett dugg intresserad, men vad gör man inte för mannen i sitt liv. Dessutom har han lovat mig att det inte ska bli 0-0, vilket det ofta blir när jag gör mig till och tittar på fotboll. Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar