tisdag 15 maj 2012

Hamburgerbröd

God kväll på er!
Idag hade jag en kortdag på jobbet, när jag slutade tog vagnen och gick och hämtade barnen på dagís. Och så tog vi oss en rejäl promenad innan vi gick hem, sen chillade jag och barnen på våran inglasade altan i varsin baden baden, vardagslyx, me like! Kvällsmaten idag blev hamburgare med bröd, vanligtvis brukar vi äta med ett salladsblad istället för bröd, vilket jag tycker funkar hur bra som helst, blir så fräscht. Men ibland är det gott med bröd också, så idag gav jag mig på och göra hamburgerbröd. Samlade lite inspiration lite här och där och sen körde jag på känn, så här gjorde jag:

Hamburgerbröd 5st
  • 100 gram smör
  • 5 ägg
  • 1 krm salt
  • 1,5 dl mandelmjöl
  • 1 dl pofiber (finns i glutenhyllan i livsmedelsbutiker)
  • 1,5 msk fiberhusk
  • 1 tsk bakpulver
  • 1 ägg till pensling
  • sesamfrön
Smält smör. Vispa ägg och salt fluffigt länge, ca 5minuter. Blanda mandelmjöl, pofiber, fiberhusk, bakpulver i bunke. Blanda först i smöret i äggen och sen mjölblandningen, blanda ordentligt. Låt stå och svälla i 5 minuter. Sätt ugnen på 175 grader. Klicka ut smeten i 5 klickar och forma till runda bröd som är ca 1cm höga. Vispa ett ägg med en gaffel i en liten skål och pensla och strö på sesamfrön. Grädda i ca 15min eller tills bröden får fin färg.


 Hamburgerpress, lite onödig pryl kanske men det blir alltid perfekta hamburgare. Klicka här för att komma till receptet på burgarna. Dressingen blandade jag ihop på känn, creme fraiche, sambal oelek och vitlökspulver, mumsigt!

 Bröden innan gräddning

Bröden efter gräddning

Vädret har verkligen varit lite upp och ner, mulet, sol, mulet, regn och nu sol, så nu är det dags för kvällspromenad, är bara uppe i 17500steg och det duger ju inte, så det är bara ut och trava. Ha en trevlig kväll!

9 kommentarer:

  1. Ser verkligen gott ut :-)

    SvaraRadera
  2. Vad fina bröden ser ut. Vad duktig du är med stegräknandet!

    SvaraRadera
  3. Hamburgarna ser supergoda ut! Det blir ännu ett brödrecept som jag sparar på...
    Än så länge njuter jag av goda fröbröd som hamburgerbröd.
    Hamburgerpress, haha, det visste jag inte ens att det fanns, kul!

    SvaraRadera
  4. Har tagit ut en plåt ur ugnen. De ser verkligen goda ut! I kväll blir det burgare med dessa bröd, mozzarella, pesto och egen odlad ruccola. Livet är en fest!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh det lät gott! Egenodlad ruccola lät inte dumt. Ha det bra!

      Radera
  5. Dessa bröd är så goda! Använder dem som "vanligt" bröd också. En dubbelmacka med salami, brie och ruccola på detta brödet är gott och mättande som en hel måltid. Bakar dem idag igen för att ha på picknick i det fina sommarvädret (som jag väntar på).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips! Hoppas vädret vänder snart så man kan ge sig ut på picknick, skulle säkert vara gott med skagenröra eller nån annan röra också :) Ha det fint!

      Radera
  6. Hej!
    Vill bara höra om ni har några tricks angående hamburgepressen. Vi har en likadan men burgarna lossar dåligt. Får peta ut dem med kniv och då tappar de direkt den fina runda formen. Hur gör ni?
    Tack för en mysig blogg
    Stina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Jag brukar faktiskt inte ha några problem med det men om så är fallet så prova att smörja pressen med en papperstuss och olivolja, borde göra susen. mvh jimps

      Radera