måndag 4 juni 2012

Kesoplättar med kokosolja

Städat och klart och full i magen. Gjorde fina favoritkesoplättar fast jag bytte ut smöret i mot kokosolja. Plättarna smakade nästan som vanligt, kunde känna en liten smak av kokos bara, men det är ju ett helt perfekt sätt att få i sig den nyttiga kokosoljan. Funkar både som frukost och lunch. Gjorde lite mer idag eftersom barnen också skulle ha lunch. De älskar också dessa plättar och så bär till. För ett år sedan var det bara vanliga plättar och sylt som gällde för deras del, men nu är de helt galna i bär, framför allt jordgubbar och hallon och ingen är gladare än jag.

Kesoplättar med kokosolja 1 port
  • 1 dl keso
  • 1 ägg
  • 0,5 msk fiberhusk
  • 1-2 msk kokosolja
  • 1 liten nypa salt
Smält kokosoljan om den är i fast form, smälter vid kring 25grader. Blanda ägg, keso, olja, fiberhusk och salt i en bunka. Mixa med en stavmixer. Låt svälla i några minuter. Smeten blir rätt tjock, men när den kommer ner i plättlagget så smälter den ut. Jag brukar använda en sked och en stekspade för att trycka ut plättarna.



Härligt när det är nystädat hemma, doften av Grumme citron såpa slår det mesta. Hade planerat en promenad med barnen men det regnar ju hela tiden, så det får bli innelek istället. Ska ta och sätta mig på golvet och leka med mina gullungar, det är inte ofta man verkligen tar sig tid och är med och leker, men det ska jag göra nu. Hoppas att det kan bli en promenad senare, ser ju faktiskt ut som det ljusnar lite. Ha det bra! / Camilla

3 kommentarer:

  1. Ner med dem i vagnen och på med regnskyddet. =) Säkert tips från prom-proffs, haha.
    //Kram Catrine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev en promenad till slut, fast när det började regna så kom Jimmy och hämtade oss. Är inte lika rutinerad promenadproffs som du :) Får kanske ta och skaffa hund:) kram vännen!

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera