söndag 23 september 2012

Rotmos & fläsklägg på lchf vis



Vi har haft en lugn och skön Söndag idag. Efter att vi käkat rester från gårdagen till lunch så åkte vi hem till min syster Emelie och hälsade på henne, sonen Wille och barnens farfar Rolandh.

När vi kom hem så drog jag igång långkoket! Fläsklägg stod det på menyn idag. Jag har inte ätit det på hundra år så jag visste inte riktigt vad jag skulle förvänta mig. Valde att göra en lchf variant på rotmos till det och det vart jättegott. En Svensk klassiker med lite lchf modifiering alltså. Köttet hade en supergod sälta och härlig konsistens. Moset med den goda rotsmaken och mycket fett. Ganska härligt med långkok förresten, dagar som den här när man har gott om tid.

Camilla är och tränar nu och kommer snart hem. Ska bli spännande att se vad hon tycker om maten ikväll när hon skall äta den. Hon är alltid skeptisk när jag kommer på att göra husman men blir oftast positivt överraskad.

Fläsklägg:
  • 1 st bit rimmat fläsklägg
  • 1 st gul lök
  • ½ st purjo
  • 1 st grönsaksbuljongtärning
  • 10 st vitpepparkorn
  • 6 st kryddpepparkorn
  • 3 st lagerblad
  • 1 tsk torkad timjan
  • salt
  • vatten
Lägg ner fläsket i en stor kastrull med nätet kvar utanpå. Slanta purjo och grovhacka löken. Lägg sedan lökhacket i kastrullen tillsammans med alla kryddorna. Häll på vatten så köttet blir helt täckt. Smula ner buljongen, koka upp och låt puttra under lock i 2 timmar.

Rotmos 4 port:
  • 1 st blomkålshuvud
  • 1 st kålrot
  • ½ dl creme fraiche
  • 1 dl riven ost
  • 100 g smör
  • 2 msk hackad persilja
  • salt
  • malen vitpeppar
Låt blomkålet och kålroten koka med köttet sista halvtimmen. Plocka sedan upp dessa och pure'a ner i en kastrull. Vrid på medelhög värme och rör ner smör, ost, creme fraiche och kryddorna. Smaka hela tiden av för att få till smaken. Då var det klart.

Servera en klicka rotmos med ett par skivor fläsklägg och ringla runt lite uttav kokspadet.


Nu börjar jag slöa till i soffan, men det är inte läge för det! Dags att byta om till innebandy outfitten. Säsongspremiär ikväll! Ha en go kväll på er. /Jimps

5 kommentarer:

  1. Ohhhh va gott tack så jättemycket för att ni delar med er av alla goda recept....
    Irene

    SvaraRadera
  2. Oh, så gott med rotmos och fläsklägg!!
    Jag får nog ta och köpa hem fläsklägg och koka nu i veckan tror jag bestämt, det är ju verkligen SÅ gott!! :)

    Ha en härlig början på veckan!
    / Sonja

    SvaraRadera
  3. Oj va mumsigt!!
    Eller det vet jag ju inte ;) har aldrig ätit fläsklägg ;) men det ser fantastiskt gott ut!
    Så en dag kanske jag testar :)
    Tusen tack för all inspo av husmanskost, gillas!!

    SvaraRadera
  4. Mmm, tänkte på det häromdagen men avskrev rotmoset. Jag ska dock testa, är helsåld på husman. Jag måste göra dillkött någon dag också, det har jag inte ätit på säkert 15 år!

    Jag har också börjat matblogga, men det finns inte så många recept än så länge. Titta gärna förbi! tojismat.blogspot.com

    SvaraRadera
  5. Oh va gott. måste prova receptet!

    SvaraRadera