måndag 15 oktober 2012

Rimmad fisk med rostad blomkål & romsås


Det var Camilla som plockade fram råvaran i morse och jag som fick laga den. Det låg alltså lite fina tinade fiskfileer på bänken när jag kom hem från jobbet. Jag rimmade fisken och stekte den sedan i ugnen samtidigt som jag ugnsrostade skivad blomkål. Jag rörde sedan ihop en romsås, klicka här för receptet på den. Romsåsen är så jäkla god och passar till all fisk! Sist men inte minst så smälte jag smör i en kastrull och ringlade över fisken och blomkålen. Mums!



Rimmad vit fisk:
  • Vita fiskfileer av valfri sort, ex torsk, sej, pollock, aborre osv..
  • salt
  • peppar
Salta helt enkelt fileerna 15 min innan du steker eller ugnssteker dem. En nypa salt på varje sida. Innan du steker den så pepprar du dem. Steker du i ugn så gör detta på 150 grader i 15 min.

Rostad blomkål:
  • blomkålshuvud
  • ½ dl olivolja
  • 1 msk havssalt
Skiva blomkålen tunnt och lägg på en plåt. Ringla över olja och havssalt. Rosta i ugnen på 225 grader mellan 20 och 40 min beroende på hur rostad du vill ha den.



I morgon är ju min lediga dag, men det vart avblåst och jag skall jobba istället. Efter att jag tackat ja till att jobba i morgon kväll slog det mig att det är just då Sverige spelar landskamp mot Tyskland i VM-kvalet! Men med tanke på utgångsläget för Sverige och deras dalande form kanske det ändå inte är mycket att se när man möter kanske Världens bästa lag för tillfället.

Igår gjorde jag jättegoda inomhusgrillade karreskivor med osttäcke och marinerad sallad. Men det receptet får ni vänta på tills i morgon (cliffhanger).

Nu stänger jag av datorn efter en lång måndag och väntar på att Camilla skall komma hem från jobbet. Ha en skön kväll! /Jimps

1 kommentar:

  1. Jättegod mat! Rostad blomkål är ju så smaskig! Det var längesen jag gjorde den på det sättet! Tack tack för påminnelsen! :)
    Ha en bra tisdag!
    //Lana

    SvaraRadera