tisdag 16 oktober 2012

Tisdag

Ja idag är det Tisdag. Solen skiner och luften ser frisk ut när jag kikar ut genom fönstret. Min lediga dag som skulle tillbringas med utomhusfix i trädgården, matlagning och landskampsfotboll ikväll uteblir pga extra kvällsjobb.. nej jag är inte bitter :) Skämt åsido så ska det faktiskt inte bli så farligt att jobba idag. Känner mig pigg och glad idag, det tackar jag mina fina barn för som gav mig en liten sovmorgon i morse!

Jag lovade ju igår att receptet på mina "inomhusgrillade karreskivor med osttäcke" skulle komma ut på bloggen idag. Receptet kommer längre ner i detta inlägg. Tänkte bara förklara vad jag menar med inomhusgrillad. Jag släpade inte in grillen direkt, men det jag menar med det är att jag försökte återskapa och komma så nära som möjligt den grillade strukturen på köttet så som jag vill ha det grillat iaf. med hjälp av en spis. För att få en yta på köttet grillar jag den hårt i en grillpanna 2-3 min. Sedan låter jag den gå klart i ugnen på mellan 150-200 grader i ca 20-30 min. Är ju lite varierande beroende på köttets tjocklek och kvalitet.

Jag brukar känna med fingret när köttet är klart. Tar du pekfingret och trycker på fläskköttet så känner man på "stunsen" om det är klart eller ej. Köttet skall inte vara stenhårt för då är det överstekt utan du skall kunna trycka ner fingret en aning i köttet men det skall vara motstånd och inte kännas svampigt. Inte det lättaste att förklara men man förstår när man provat ett par gånger.


Karre med osttäcke 4 port:
  • hel bit karre ca 1 kg
  • 2 dl riven ost av valfi sort (jag använde cheddar blandat med en pepparfärskost, tag det som finns hemma helt enkelt)
  • 1 dl creme fraiche
  • 1 msk provecalekryddor
  • salt
  • peppar
  • rapsolja
Börja med att skiva upp karren. Salta och peppra på båda sidor och grilla sedan i grillpanna med rapsolja så köttet får en fin grillyta. Lägg sedan köttet i en ugnsform och toppa med ostblandningen. Ostblandningen består av creme fraiche som du rör ner den rivna osten i. grilla sedan klart i ugnen på 150 grader i 20-30 min. Tag ut köttet och låt vila en aning innan servering.


Merinerad sallad och grillad coctailtomat 4 port:
  • 2 nävar finhackad Isbergssallad
  • 1 st Rödlök
  • 1 näve finhackade sockerärtor
  • ½ dl olivolja
  • 1 msk vit balsamvinäger
  • 1 tsk konc citronsaft
  • 2 krm svartpeppar
  • 16 st coctailtomater
  • rapsolja
Hacka och blanda ihop alla grönsaker i en skål. Blanda ner olivolja, citronkonc. och balsamvinäger. Rör om, toppa med lite svartpeppar och låt stå en stund innan servering.

Coctailtomaterna grillar jag precis som köttet i en grillpanna med rapsolja till dem mjuknat och fått fin färg. Servera varma. Klart!

En jättegod middag med många olika härliga smaker som fungerar bra tillsammans. Varma söta tomater, syrlig fräsch sallad, saftigt kött med krämigt och kryddigt osttäcke. Rekommenderar starkt för er som vill få lite grillkänsla så här i höst och vintermörkret...

Ha en bra dag på er lchf vänner! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar