söndag 2 december 2012

En god gärning, julskyltning, kvällsmums & träning


En ledig helg som går mot sitt slut, en minst lika bra helg som förra. Så härligt när man bara kan vara och göra det man känner för. Få måsten, det är fördelen med jobba kvällar och helger, då får man lediga dagar mitt i veckan och då passar vi på att göra alla måsten, så när helgen kommer och vi är lediga tillsammans så är vi bara lediga. Tvätten är tvättad och huset är städat, älskar upplägget!

Nu till den goda gärningen, i år har den äntligen blivit av. Känner att barnen är tillräckligt stora för att förstå. Vad är det vi har gjort? Jo i stan finns ett second hand-ställe, Emmaus, som varje år samlar in julklappar som de åker ner till Polen och Litauen med och delar ut till barn som inte har det så lätt. Man kan ha lite allt möjligt i paketen, men de vill gärna att det är fler saker i samma paket, som pennor, block, leksaker, duschcreme och kläder. Sen är det bara att märka paketet med tjej eller kille och vilken ålder som sakerna passar till. Leksaker och kläder behöver inte vara nya, bara hela och rena. Så mina barn har fått valt ut leksaker som de ville skänka och sen slog vi in julklapparna tillsammans. Tycker det är viktigt att man lär sig att ge och inte bara få hela tiden. Sen kommer ju ens barns personligheter fram, Vincent som är den mest godhjärtade lilla pojken jag vet. Han ville ge bort ALLA sina bilar till en annan liten pojke bara för att han ville att den pojken som skulle få hans saker skulle bli glad. Elsa var inte alls lika övertygad först, men sen jag förklarade att det finns barn som inte får några julklappar alls, som hon skulle kunna vara med och göra julen för, att hon skulle få vara med att göra en flicka väldigt glad. Då ville hon ge bort två dockor direkt. Så det blev totalt 4 paket med lite smått och gott i. Det här ska vi göra till en tradition!



Och nu till julskyltningen. Det tog emot lite, men vi hade lovat barnen att de skulle få lämna deras önskelistor till självaste tomten. Det som tog emot var att det har varit minus 15 ute idag. Usch jag var inte alls beredd på kylan, jag satte på mig understället och varma kläder. Synd att det var så kallt för det var verkligen mysigt på stan med massa ljus och mycket folk. Barnen fick iallafall träffa tomten och lämna önskelistorna och det var med väldigt stora ögonen de tittade på tomten och svarade honom när han pratade med dom. Jag tror det är därför som jag gillar julen så mycket i år, jag ser den genom barnens ögon. De tycker att allt är så spännande och fint.



Efter julskyltningen åkte vi hem och värmde oss, trots alla kläder var man som en isbit. Tyckte det var värst i ansiktet, man är verkligen inte van med kylan. På kvällen blev det kvällsmums, ingen kände för riktig mat utan vi var bara sugna på lite plock. Räkor, kex och ost. Vi åt kexen som jag gjorde imorse, klicka här för att komma till receptet.


Normalt sett på söndagar brukar jag åka och träna på kvällen, missar sällan ett söndags bodypumppass, men idag kunde jag inte förmå mig att ge mig ut i kylan. Bara tanken på att sätt mig i en kall bil för att träna för att sen sätt sig i en ännu kallare bil, nej det gick bara inte. Så istället fick jag träna hemma och då använde jag mig av en bok som jag köpte förra veckan, den har något år på nacken, men är väldigt bra. Flera bra träningsprogram, 3 st som delar upp kroppen i olika delar som man kan träna under en vecka, ett som är ett "helkroppspass" med både kondition och styrka. Och så ett som är utan vikter, som man kan träna hemma eller på resande fot.


Längst bak i boken är det något väldigt smart, små kort som man kan ta med sig till gymmet så man vet vad man ska träna. I boken är det bild på alla övningar, så man vet hur allt ska göras. Jag springer runt med mina kort nu på gymmet. Gött med lite variation!


Jimmy är lite tuffare än mig, han har gett sig ut i 17gradig minuskyla för att spela innebandy, dessutom har han sprungit till hallen. Jag är nog ganska nöjd med att jag är inomhus, ganska jättenöjd!
Ha en trevlig kväll! / Camilla

1 kommentar:

  1. Vilken fin idé att låta barnen få ge från sina saker till någon annan <3
    Man har så mycket som bara ligger och skräpar. Så förutom att glädja ett annat barn så lär man sina barn att dela med sig - Fin tanke!

    SvaraRadera