torsdag 16 oktober 2014

Sockerdebatt i SVT


Sitter just nu och varvar ner i soffan efter en skönt innebandypass med arbetskompisarna! Slog precis på SVT och kom precis in i debatt där dem lämpligt nog pratar om socker och barn. Det är ju en debatt som engagerar minst sagt!

Det är ju faktiskt ganska lustigt att man tror att barn älskar socker bara för att dem är barn. Sanningen är ju att barnen är små formbara människor som formas av oss vuxna, det är dagens sanning enligt mig. Sen kan man alltid diskutera rätt och fel, men hur barnet lever och hur barnet mår ligger alltid i våra vuxna föräldrars ansvar.

Jag går på min linje och ger inte mina barn sockerfällor i mat, frukost, mellis osv utan ger dem samma sockerfria alternativ som vi äter. Sedan är det ju något mytdomsbundet kring fika, kalas och godis för barn. Så våra barn får välja varje Lördag om dem vill köpa en godispåse eller få en 20-lapp att spara i sin plånbok för att kunna köpa en leksak som dem vill ha. På kalas och fika får dem helt välja själva efter sitt eget förnuft och tycke. Jag tycker det funkar bra och det jag vill förmedla är att på fest kan man få unna sig lite extra om man tycker att det är värt det.

I och med att vi begränsar deras sockerintag i vardagarna så brukar dem faktiskt oftast välja 20-lappen på lördagarna samt äter måttligt på kalas och liknande. Så säga vad man vill men äter man mycket socker så vill man ha mycket socker och tvärt om...

Sedan kommer man till det här med läsk, saft, oboy osv, denna försvinnande sockerbomb som ingen kan försvara som bra för kroppen. Det går helt bort i min familj av den enkla anledningen att jag inte vill lära mina barn att tycka om detta, utan det valet kan dem få göra på egen hand när dem blir lite större isf och tro mig... mina barn är lika lyckliga som barn är mest! :)

Vi har aldrig ätit så mycket socker, godis, fika i Sverige som nu, aldrig! Nästa år är det samma sak och året därpå är det samma sak. Varje år ökar kunsumtionen i Sverige. Någon gång måste det ta stop, eller?? Måste det kanske sluta som i USA där över 60% av befolkningen lider av fetma och obesity. Det är nu man ska ta tag i det, för går det för långt så är det tuffare att vända skutan...

Så varför inte lära våra barn att socker kan vara gott men det kan också vara ett jävla elände :) Ha det fint/ Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar