onsdag 19 november 2014

Falukorv mozzarella


God kväll på er. Jag har setat och funderat en stund på vad jag ska skriva just nu, men jag kommer fan inte på något spännande. Nu låter jag kanske lite bitter men så illa är det inte, jag börjar skriva så får vi se vart det landar.

Jag kan börja med att berätta att jag faktiskt har grillat idag! Lotusgrillen fick jobba ordentligt när jag indirekt grillade picnicbog i över tre timmar. Håll utkik på grillbloggen framöver.

Igår var det dags för den stora Innebandymatchen som vi på jobbet har tränat inför ett par månader. Våran butik möter Maxi falun i en femkamp bestående av löpning, fotboll, innebandy, längdskidor och avslutningsvis en längdstaffet.

Vi har vunnit dem två första grenarna klart men igår kom den första torsken tyvärr efter en supertajt match som efter 3 - 3 avgjordes i en straffläggning efter sudden. Matchen var verkligen superrolig med bra drag både i matchen och på läktarna.

Sammanbiten och fokuserad som ni kanske ser men det hjälpte ju föga den här gången. Nu har man en extra sporre att verkligen gnugga på med stakmaskin och övrig träning för att bli så vass som möjligt på skidorna i vinter :)

Vi bryter helt enkelt ihop för att senare komma igen! Grymt skoj med en sådan här tävling förresten. Det skapar bra laganda på jobbet samt bra träning. Bra tips till alla arbetsplatser där ute! 



Ja vad är det för mat på bilderna då? Jo det är faktiskt falukorv som gratinerats i ugnen toppad med bland annat mozzarella. Det serveras på en bädd av broccoli och krispiga sugersnaps.

Ugnsgratinerad falukorv:
  • falukorv
  • tomatpuré
  • grovkornig senap
  • rödlök
  • mozzarellaost
Skiva upp falukorven i valfritt tjocka skivor. Bred sedan på ett tunnt lager med tomatpuré på varje skiva följt av ett lager med senap. Ringla sedan över skivad rödlök och avslutningsvis en rejäl skiva mozzarella. Gratinera i ugnen på 200 grader i 15 - 20 min. Klart!

Avslutningsvis så tänkte jag bara länka vidare till en artikel där en förälder blivit anmäld till socialen av sitt sjukhus/diabetesmottagning efter att ha börjat ge sitt barn som lider av diabetes lchf-kost. Anmälan lades snabbt ner eftersom barnets värden och välmående visade förbättrat resultat efter den omlagda kosten. Klicka på länken nedan om du vill läsa mer om detta.

http://www.kostdoktorn.se/diabetesmottagningen-ville-inte-lyssna-utan-anmalde-mig-till-socialen

Ha det fint! /Jimps

1 kommentar:

  1. Ja, ibland vet man inte vad man ska skriva, man vill bara få ut ett recept helt enkelt ;-) Gott med falukorv!

    SvaraRadera