torsdag 6 november 2014

Kyckling


Kyckling är världens mest ätna kött världen över. Inte helt oväntat kanske men det är sjuka mängder som vi sätter i oss av denna fågel per person och år. Jag såg en dokumentär för ett tag sedan, jag tror det var Vetenskapens värld på svt. Där handlade dokumentären iaf om världens klimat och hur det vi äter påverkar klimatet. Vi har ju alla stött på snacket om nötkreatur och dess klimatpåverkan i form av gaser som påverkar växthuseffekten, där varje ko ger samma klimatpåverkan som en bil..

I dokumentären så granskar dem också kycklingen som sagt och det intressanta i denna dokumentär var att dem ställde två stycken vattendelare mot varandra. Å ena sidan den frigående kycklingen och å andra sidan den burade eller icke-frigående kycklingen. Självklart ska en kyckling leva sitt korta liv frigående säger dem flesta, hur frigående det innebär är en annan diskussion... Men ur miljösynpunkt så är tydligen den burade kycklingen det bättre valet och det är inte något som jag stött på tidigare.

I England så har man dragit det här ett steg längre där vissa icke-frigåendeuppfödare fått certifikat att miljömärka sin kyckling och på så sätt få konsumenten att i butik aktivt välja mellan det frigående alternativet eller det miljövänliga alternativet. Vad väljer folket? Helt klart en uppstuds för det billgare och smutskastade icke-frigående alternativet. Jag väljer fortfarande det frigående alternativet när jag handlar men jag gillar det här kritiska tänket att det oftast finns två sidor av allting, även det som känns självklarast i hela världen för stunden...


Nu är det kanske inte jättemånga som är sugna på kyckling efter mina tidigare rader men om alla varje gång i butik gör ett aktivt val där man tänker på djuret bakom köttet så kommer vi i framtiden ha en helt ny och bättre situation. Det kommer aldrig bli kanon men bättre kan det alltid bli!


Jag fick faktiskt inspiration till denna kyckling från nyhetsmorgon på tv. Där ugnsgrillade dem kyckling som var kryddad med mortlade fänkålsfrön och koriander. Jag kände att jag ville få lite nya kycklingerfarenheter och testade dessa kryddor med ett lyckat resultat.

Grillade kycklingben med rubb 4 port:
  • 4 st kycklingben
  • 1 msk paprikapulver
  • 1 msk fänkålsfrö
  • 1 tsk torkad koriander
  • 2 krm salt
  • 2 krm svartpeppar
  • ½ dl olivolja
  • 1 riven vitlöksklyfta
  1. Börja med att göra rubben genom att mortla fänkålsfrö och blanda sedan dessa med paprikapulver, koriander, salt och peppar. Riv sedan vitlök och rör ner i en skål tillsammans med oljan.
  2. Lägg sedan kycklingen i en ugnsform och rubba in med kryddblandningen. Ringla sedan över oljan och masera kycklingklubborna.
  3. Grilla sedan i ugnen i 40 min på 200 grader eller tills innertemp landar på ca 70 grader. 

Till denna fina kyckling så serverade jag coleslaw som aldrig är fel till grillat! Krispig vitkål med balanserad fin smak är ju faktiskt helt underbart! Den ena är aldrig den andra lik när jag gör den men det viktigaste tycker jag är att man använder färsk vitkål som gör coleslawen krispig, vilket den inte är när du köper en butiksfärdig och dessutom ingen onödig sötning! Klicka in här för recept på en av våra goda Coleslaws!

Det var det jag ville ha sagt ikväll. God natt! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar