tisdag 24 februari 2015

Grillade spareribs


Vilket är den bästa tv-maten, kan det vara spareribs? Spareribs lagar jag ofta och det är bland det bästa jag vet faktiskt. Nu när det är skid-vm så passar det utmärkt att tillaga dessa på förmiddagen för att sedan äta på eftermiddagen. Det går såklart lika bra att göra dem dagen innan och sedan värma på dem också. Samma sak som sportlovskäk, perfekt att plocka med sig ut istället för korv vid aktiviteter...

Igår åkte vi företagsstafetten på vm-banorna uppe på lugnet i Falun med jobbet. Mer jippo än tävling men det var roligt att teståka vm snön på lugnet. Loppet gick bra för min del tycker jag och efter loppet så käkade vi god mat tillsammans och avrundade sedan med att kika på mando diao.

Nu har jag några lediga sportlovsdagar tillsammans med barnen innan det i slutet på veckan bär av upp till Mora för att åka kortvasan och det är jag verkligen supertaggad för! Jag hoppas på bra väderförhållanden för att kunna åka ett snabbt lopp men som vanligt så vet man aldrig hur det kommer se ut när man står på startlinjen många mil hemifrån och man kan bara hoppas på att man träffat rätt med vallan.

Efter kortvasan har jag två lediga dagar som jag inte kommer göra ett smack på. Anledningen till det är att jag på Måndag nästa vecka kommer att åka öppet spår. 9 mil från Sälen till Mora kommer verkligen bli spännande, mer än så törs jag inte yttra mig i nuläget utan spännande får bli etiketten på detta lopp och vem vet, kanske jag laddar upp med spareribs innan loppet :)


Grillade spareribs 4 - 6 port:

• 1-2 kg revbensspjäll beroende på hur mycket kött det är på dem.
• 1 dl olivolja
• 2 dl creme fraiche
• 4 dl riven ost
• 1 dl chilisås
• 1 dl tomatpure
• ½ dl soja
• 2 tsk sambal oelek
• 3 st vitlöksklyftor pressade
• ½ st pressad citron
• 1 dl rött vin
• salt och peppar
• 1 tsk chicken & steakkrydda

Blanda helt enkelt alla ingredienserna i en bunke och pensla köttet med glazen under grillningen med jämna mellanrum. Köttet grillar du på 175 grader på grillgaller mitt i ugnen med dropplåt under eller med indirekt värme ute på grillen i 45 min på varje sida. Klart!

Uppföljning av skidloppen kommer när dem är i hamn, ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar