måndag 16 februari 2015

Träning

Det tar inte direkt emot att motionera i dessa förhållanden!
Jag tänkte skriva litegrann om träning idag. Jag började prata litegrann om träning i förra inlägget och tänkte spinna vidare på det idag, litegrann vad träning betyder för mig och att träning och mat går hand i hand.

Det är ju faktiskt så tror jag att om man slarvar med träning och hälsa så speglar det även av sig på maten många gånger. Det blir en kedjereaktion som man inte mår bra av. Det vet jag för jag har själv varit där en gång i tiden när man inte tränade alls, åt väldigt fel och hamnade i en ond spiral som kan vara svår att ta sig ur. Man går igenom mycket i livet och var sak har sin tid och en sak är säker, jag vill inte tillbaka till lata dagar!

Det är ju väldigt "inne" med träning och välmående i dagens samhälle, det är ju inte minst den här bloggen ett kvitto på. Jag ser inget negativt i det utan det finns bara fördelar. Det finns vissa som säger att det blir en sorts hets, men heldre det än det motsatta tycker jag i sånna fall...

Varför och hur tränar jag då? Jag tränar inte för att bli bäst i världen eller hävda mig gentemot andra. Jag tränar helt enkelt för att må bra och med det menar jag att vara pigg, ha en funkionell kropp, få utlopp för energi och för att det är så jäkla skoj! Jag gillar att träna varierat och behöver det för att hålla intresset uppe. Gym, skidor, löpning, innebandy, fotboll, rullskidor är väl det jag pysslat med på senare tid och vi får väl se vad som dyker upp härnäst. Jag försöker träna 3 ggr i veckan, ibland blir det mindre och ibland mer men det är en lagom målsättning för en arbetande tvåbarnsfar tycker jag.

Träningsklocka är ett bra tips på en motivationshöjare! Du kan följa upp mängder med olika statistik, sätta upp träningsprogram och den hjälper dig att hålla koll under passet.
Lite tips för att göra träningen roligare då. Träning ska ju nämligen vara roligt och jag gör den rolig genom att träna just varierat, tänk utanför boxen och våga prova nya saker. Varför inte dra ihop ett gäng kompisar eller kollegor för roliga träningsprojekt. Införskaffa bra utrustning eller kläder för att motivera och inspirera är viktigt, det blir helt enkelt roligare då. Hälsokost och träningspulver behöver heller inte vara fel, bara du har koll på vad du stoppar i dig och vad din kropp behöver.

Det viktigaste av allt sedan är en målsättning och kanske en belöning. Målsättningen kan vara allt ifrån ett framtida motionslopp eller annan prestation till en viktnedgång eller vad du vill. Kom ihåg bara att inte sätta för tuffa mål utan var realist, annars finns risken för att du omvandlar träningen från rolig till tråkig!

Så här sa jag i ett reportage för ett par år sedan.
Hur ska vi sammanfatta det här då? Jo skippa nyårslöften eller ouppnåerliga mål. Sätt upp skyssta mål mot dig själv och se till att genomföra dessa. För oss motionärer är det inte enbart målet som är det viktigaste utan själva resan fram är minst lika viktig. Tänk på helheten och att det du stoppar i magen avspeglar sig på träningen.

Ha det fint! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar