torsdag 29 mars 2012

Grillat med apelsinmarinad

 Blev så sugen på fläskkarré idag, det är det godaste att grilla tycker jag. Saftigt och gott kött med mycket smak. Gjorde en supergod marinad, utgick från den vi brukar göra och sen hade jag saften från en apelsin. Grillade lite lök och champinjoner till och gjorde en sallad på ruccola, soltorkade tomater, cashewnötter och riven parmesan och bea-sås till. En riktigt god middag, blev lite torsdagsmys idag eftersom det är kvälljobb för nån av oss resten av veckan. Jag höftade lite som vanligt när jag gjorde marinaden, men ungefär så här blandande jag:

Marinad- apelsin-chili-vitlök
  • 0,5dl olivolja
  • 2 dl creme fraiche
  • 1 msk soya
  • 2 msk chilisås
  • 1 apelsin (saften)
  • 1 röd chili
  • 2 vitlöksklyftor
Hacka chili, pressa vitlök, pressa saften från en apelsin i en bunke, blanda i resten av ingredienserna. Låt köttet ligga och gotta till sig så länge så möjligt. Spar lite till grönsakerna om du ska grilla grönsaker till.
 
Trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar