lördag 2 november 2013

Skaldjur & kycklinggryta


Förra helgen premiäråt vi ostron här hemma. Eller vi och vi, jag gjorde det iaf. Efter lång övertalan fick jag Camilla att testa ett ostron men den flög ut ur munnen lika snabbt som den kom in, kombinationen att den lever och konsistensen vart helt enkelt för mycket för henne. Jag var inte heller helt imponerad efter det första ostronet men när jag ätit några stycken och bekantat mig med smaken så tycker jag faktiskt att det var helt ok. Jag hade väldigt höga förväntningar och summa summarum så var det en liten besvikelse men som så mycket annat så tror jag att ostron är något som man måste lära sig att tycka om. Jag kommer garanterat äta det flera gånger och tror att det blir godare för varje gång när man bekantar sig mer med smakerna...

Sen är det ju faktiskt så att det inte bara är att äta ostron, det var ett rent helvete att få upp dem för en nybörjare men efter mycket krångel så fick jag in någon slags teknik. Tack och lov så finns alltid youtube till hands vid sådana här situationer :)

Vi åt ju inte bara ostron utan och färska räkor och gratinerad hummer! Dem två sistnämnda gör garaterat ingen besviken, vilka härliga smaker och kommentarer är faktiskt överflödiga.


Gratinerad hummer:
  • 1 st hummer kokt
  • 100 g skivade champinjoner
  • 2 st schalottenlökar
  • 2 dl grädde
  • 50-100 g philadelphiaost
  • ½-1 tsk skaldjursfond konc.
  • ½-1 tsk kalvfond konc.
  • ½-1 tsk soja
  • salt
  • peppar
  • smör
  • Riven ost
Börja med att klyva hummer längs med kroppen med stor kökskniv. Gröp sedan ur köttet i stjärten och klorna, lägg dem vid sidan om. Rensa sedan ur hummern så du bara får kvar skråvet. Dax att göra en stuvning. Fräs hackad schalotten, champinjoner och ev. vitlök i panna med smör. Slå sedan på grädde, soja och philadelphia. Låt puttra och smaka sedan upp stuvningen med fond, salt och peppar. När du är klar med stuvningen så hackar du ner hummerköttet i stuvningen och fyller hummerskalen med stuvningen. Toppa sedan med riven ost och gratinera i ugnen på 200 grader i 15 min eller tills osten fått fin färg. Klart!


Dagen efter vårat skaldjursfrosseri så freestylade jag ihop en kycklinggryta som inte gick av för hackor den heller. Enkelt, robust och väldigt gott!

Kycklinggryta 4 port:
  • 800 g kycklingfil'e
  • 1 paket bacon
  • 1 gul lök
  • 1 röd lök
  • ½ purjolök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 broccolibukett
  • ½ litet blomkålshuvud
  • 1 paprika
  • 1 konserv vattenkastanjer
  • ½ tsk sambal oelek
  • 2 msk tomatpur'e
  • 2-3 tsk dijonsenap
  • 1-2 tsk kycklingfond konc.
  • 100 g philadelphiaost
  • 3 dl creme fraiche
  • 2 tsk paprikapulver
  • 2 tsk curry
  • 15 st marinerade vitlöksklyftor
  • 6 st soltorkade tomater
  • salt & peppar
  • rapsolja
  • Jordnötter
Bryn lök, rödlök och purjo i en gryta med rapsolja. När löken är brynt så tillsätter du grovhackad kycklingfil'e och låter även den brynas. Krydda på med curry, paprikapulver, salt och peppar. När även kycklingen är brynt så slår du i grovhackad broccoli, blomkål och även vattenkastanjerna. Fräs på tills dem släppt ifrån sig den mesta vätskan och det slutar ryka. Slå sedan i creme fraiche, philadelphia, senap, sambal och fond. Låt puttra 20-30 min. Mot slutet av koktiden blandar du ner skivad paprika, hackade soltorkade tomater och dem marinerade vitlöksklyftorna. Smaka av med salt, peppar och ev ytterligare krydda. Klart! Toppa innan servering med hackade jodnötter.

Ha nu en go Lördag allesammans! /Jimps

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar